Médiafigyelés

A donteshozas.hu szolgáltatásainak alappilére a média és sajtófigyelés.

A sajtófigyelés alapvetően nem bonyolultabb annál, mint ami első hallásra a nevéből kisejlik. Felmerül a kérdés, hogy akkor mégis miért van erre szükség, hisz a google-ben mindent megtalálni.
Erre a válasz többrétű, de a legfontosabb az az, hogy a multinacionális cégek szolgáltatásai továbbra is ugyanolyan sebességgel változnak, mint az elmúlt 20 évben. Mint minden új szolgáltatás eleinte rendkívül kedvező feltételekkel indul, akárcsak a google. Azonban napjainkra az alap kereső szolgáltatásuk minősége, jelentősen csökkent.
Bár a keresés után minden esetben milliós találattal szembesülünk, valójában maximum 400 találatot látunk. Itt rajzolódik ki a második probléma, ami  a találatok súlyozott rangsorolása. A vállalkozások jelentős része profitra törekszik és ez a keresőmotorok esetében sincs másképp, aki több profitot hoz, az van előrébb.

Ahhoz, hogy a médiafigyelés létjogosultsága értehető legyen, fontos tisztában lenni az internettel kapcsolatos tényekkel.

Az internet 3 fő részre oszlik, surface web, deep web , dark web .

A surface web az az amit a világ  lakosságának a 99 százaléka „az internetnek” gondol. Valójában a surface web az internetnek körülbelül a 4-8%-a.
A három kategóriát az különbözteti meg, hogy míg a surface weben van lehetősége a felhasználónak keresni, addig a deep és dark weben nincs. A deep weben vannak a nagy cégek adatbázisai, felhő szolgáltatások tárhelyei és ehhez hasonló dogok. A dark web bizonyos eljárásokkal elérhető az átlagember számára is, de belépve azzal szembesül, hogy néz egy megnyitott böngészőt és gondolkodik, hogy hova tovább. Itt válik érthetővé a három rész közötti különbség. Míg a surface weben a google és hozzá hasonló keresőmotorok begyűjtik a weboldalakat és kereshetővé teszik őket, addig a deep és dark weben ilyen szolgáltatás nincs. Tehát az internet 92-96%-a akkor használható ha pontosan ismert a meglátogatni kívánt weboldal (url) címe.

A fenti kitekintés után nyilvánvaló, hogy az internetet a felhasználók számára a google, bing, yahoo… (továbbiakban: keresőmotor) teszi elérhetővé. Napjainkban sokan úgy gondolnak az interneten fellelhető tartalmakra, mintha azok már soha nem tűnhetnének el. Sajnos azonban ez nem igaz.

Ahhoz, hogy a felhasználó elérjen egy tartalmat két dologra van szükség; a weboldalra ami megosztja, és a keresőmotorra ami keresőszó alapján találatként feltünteti.

Abban az esetben, ha a keresőmotor bármilyen okból úgy dönt, hogy nem kívánja a tartalmat kereshetővé tenni, az a világhálón keresgélő számára elérhetetlenné válik. Bár már ez a lépés is szinte teljesen elzárja az információt a felhasználótól, van ennél rosszabb helyzet is.

A weboldalak pontosan úgy működnek, mint egy otthoni számítógép. Az otthoni számítógépre addig kerülnek letöltésre a filmek, amíg meg nem telik a tárhely. Amint megtelt, törlésre kerülnek a kevésbé fontosak.
Nincsen közös internet, ahol csak úgy önmagukban lebegnek a tárolt adatok, minden feltöltött anyagnak van egy tulajdonosa. Ha a tulajdonos úgy dönt, hogy töröl bizonyos részeket, akkor az utána elérhetetlen.

Összefoglalva „az internet” közel sem olyan örök és független, mint amilyennek tűnik.  Ha a fent említett két eset együtt megvalósul, a törölt információ örökre és visszaállíthatatlanul elvész.

A sajtófigyelő szolgáltatás a keresőmotorokat teljesen megkerüli, az adatok mentése pedig a felhasználó igénye szerint történik.

A worldwidenews.hu sajtófigyelő rendszere saját adatbázissal rendelkezik és független minden más keresőmotortól. Több mint 200 ország médiáját és a legtöbb közösségi oldal tartalmát monitorozza az év 365 napján. Alaphelyzetben a begyűjtött hírek a megjelenés időpontja szerint kerülnek rangsorolásra. Ezután a megrendelő igénye szerint precíz szűrőkkel kiválasztásra kerül a kívánt tartalom. 

Az alapszolgáltatás keretében meghatározza a megrendelő, hogy melyik régióból, mely keresőszavakra kíván találatokat kapni. Ezek a feltételek rögzítésre kerülnek a rendszerben és ezután a szűrt tartalom automatikusan továbbításra kerül a megrendelő részére.

Több esetben nem a legcélszerűbb országonkénti/régiónkénti szűrés. Ilyenkor egy személyre szabott adatbázis elkészítésére van szükség. Ennek a folyamatnak a keretében létrehozásra kerül egy a megrendelő igényeihez igazított adatbázis.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Kezdőlap Szolgáltatásról Átfogóan Médiafigyelés Üzleti hírszerzés
Döntéshozás Döntéshozó applikáció